Majesty - The Fantasy Kingdom sim (Eller MMO Tychoon som jag gillar att kalla det!)


Majesty utvecklades av Cyberlore Studios, och
publicerades av Microprose i mars 2000. Det
betyder att det kom nästan samtidigt som Tzar:
Burden of the crown, vilket jag recenserade
förut, och har i och med detta något att
jämföra med.

Om spelet

Majesty följer ingen direkt "röd tråd", då
singleplayern är uppdelat i 19 olika scenarios
som man kommer åt via kampanjkartan.
Större delen av dessa uppdrag är tillgängliga
direkt från början, medans andra har krav på
uppdrag som måste klaras av innan de blir
tillgängliga.

Alla uppdrag har även en av tre
svårighetsgrader, Beginner, Advanced och
Expert. Dock tycker jag personligen att vissa
Beginneruppdrag har svårighetsgraden hos
Advanced eller till och med Expertuppdrag, Och
några Advanceduppdrag är i klass med
Beginneruppdrag. Men spelet kom ut 2000 så ska
inte förvänta mig för mycket. Ett uppdrag tar
dryga halvtimmen att avsluta.

Gameplay

När du väl valt ett uppdrag så får du en kort
briefing om vad som skall utföras för att
segra. Vissa uppdrag har även en
tidsbegränsning. Du börjar alltid med ett
palats, vilket är din huvudbyggnad, där dina
skattmasar och byggare huserar. Det är även
via palatset du bygger byggnader, vilket är
lite klumpigt enligt mig, då det inte går att
"köa" byggnader.



Via palatset bygger du sedan gillen, via vilka
du hyr in olika hjältesorter, som krigare från
krigargillet och trollkarlar från
trollkarlagillet. Du har ingen direkt kontroll
över dessa, du kan dock "övertala" dem att
göra din vilja genom att placera
"belöningsfanor", som finns i 2 varianter:
Utforska och Anfalls. Du väljer sedan mängden
guld varje fana är värd, ju mer guld = desto
mer hjältar som blir intresserade.

Hjältarna har även olika personligheter
beroende på vilket gille de kommer från.
Ranger till exempel föredrar att utforska
kartan, medans Paladins självmant kommer att
angripa starkare monster.
För att assistera dina hjältar (och fylla på
ditt guldförråd) kan du konstruera marknader,
smedjor och bibliotek där hjältarna kan
införskaffa drycker, nya rustningar och vapen.
Guldet de spenderar hämtar dina skattmasar
sedan från sagda byggnader, medans hjältarna
forsätter med vad dom än höll på med.

Hjältarna får erfarenhet ju längre de är med,
och blir i och med detta starkare ju längre de
överlever. De har egna inventorys och även
stats som styrka, intellekt och så vidare.
Du har även tillgång till en hel drös
trollformler som visas på botten av skärmen,
med de som inte är tillgängliga är gråa. Du
"låser upp" dess trollformler genom att
konstruera rätt byggnader och uppgradera dem.
Trollkarlsgillet ger till exempel tillgång
till bland annat Stoneskin, Lightning och
Osynlighet, medans ett Temple of Agrelia ger
tillgång till healingbaserade trollformler.

När du sedan tröttnat på de vanliga
singleplayernivåerna så kan du via "Freeform Quests"
antingen skapa ett eget quest, eller låta datorn slumpa fram en åt dig.
Detta tycker jag ökar omspelningsvärdet rejält!


Så här ser skärmen där man skapar eget uppdrag ut!


Gameplayklipp

Betyg

Grafiskt
4/10

Om man jämför med Tzar som kom ut nästan samtidigt så är Majesty INTE snyggt, men om man ser förbi det fula yttret, så kan man få en trevlig överaskning då grafiken inte är allt. En annan sak som drar ner betyget är det faktum att det inte dår att ändra upplösning.

Ljud
6/10


"Rådgivaren" man har låter som Sean Connery vilket e nog för att ge ljudet en hög poäng :)
Dock drar hjältarnas "dödsrepliker" ner betyget då de säger samma sak varje gång de dör, det vill säga att alla Paladins säger samma sak när de dör, alla rangers likaså och så vidare.....

Musiken
6/10


Kvaliten på musiken är bättre än den i Tzar då den inte "gnisslar till" ibland, och jag finner inte musiken repetiv eller irriterande.

Gameplay
7/10


Att hjältarna ibland kan verka självmordsbenägna är väl inget stort problem ;), men att man inte kan "spara" gamespeed inställningarna är rätt segt då man måste höja farten varje gång man startar ett nytt uppdrag.

Att man måste välja palatset varje gång man vill konstuera nya byggnader är lite segt, men man har vid minimapen en snabbknapp för att göra just detta, vilket minskar smärtan en del. Annars flyter gameplayen på fint, bortsett från det jag skrev tidigare om att vissa uppdrag inte lever upp till sin svårighetsgrad (eller känns som om de är av en högre svårighetsgrad).

Spelet känns lite som att man har hand om ett eget litet MMO, i och med att man placerar "quests" för "spelarna" (hjältarna), som har olika personligheter och föredrar olika saker.
Kanske en indieutvecklare där ute som vill sno konceptet?

User Interface
5/10


UIt påminner en del om det som används i Tzar eller Red alertserien. Man har en sidomeny där
man har minimapen och byggnads/hjälteinformationen, och där man utför forskning av olika slag. Det finns en knapp brevid minimapen som zoomar ut ens vy lite, vilket är enormt välkommet då det inte går att ändra upplösning. Så enligt mig är UIt varken bäst eller sämst.

Slutbetyg:  5,6

Om du gillar strategispel med inslag av RPGs så rekommenderar jag starkt att du tar en titt
på den här gamla pärlan. Du kan få ut många timmars speltid i och med omspelsvärdet är högt.

Finns på Steam för en billig slant!



///kAPo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0