Z: Steel Soldiers!

Z: Steel Soldiers

Steel Soldiers är uppföljaren till the Bitmap Brothers titel "Z" som kom ut 1996. Steel Soldiers släpptes 15 juni 2001.

Jämfört med sin föregångare har kampanjen nu en storyline, även om uppdragen i den till större delen består av "döda alla blåa!, escortera enhet A till plats B, eller en kombination av de två. Dessa uppdrag kan ta allt ifrån 20 minuter till upp emot en timme beroende på kartans storlek och hur fort du kan pumpa ut en stor här med robotar som kan stampa allt motstånd på kartan. Storyn förs vidare via dialog under uppdragen, och de serietidningsliknande mellansekvenserna.

I kampanjen följer vi Kapten Zod, som blivit degraderad från Kommendör som han var i det fösta spelet, hans hantlangare Brad och Clarke, och nykomlingen Lassar, Zods assistent. Genom kampanjen följer vi det glada gänget i deras jakt på "projekt Omega", som hotar det stundande fredsavtalet mellan TransGlobal Empires(blåa) och MegaCom Corporation(röda).

Gameplayen har ändrats en del från det första Z, men territorier finns fortfarande med, men fabriker och byggnader byggs numera av konstruktionsrobotar, och det finns även en resursmätare, då Steel Soldiers även använder sig av ett resursystem. En smidig sak är att du har en grön och en röd stapel som representerar din inkomst respektive utgifter, så du enkelt kan ha koll på hur du ligger till på resursfronten.

Som i Command & Conquerserien så har du en maxkapacitet för resurser som du kan öka på genom att bygga silos, som tillåter ytterligare resurser att lagras, du behöver dock inga "resursinsamlare" då dett sköts automatiskt. Ju flera områden = mer resursinkomst. Territorierna har också olika värden, så de är värda mer eller mindre resurser beroende på vilken siffra som finns på flaggan. Detta kan ökas på genom att bygga refinerys inom områdena för att öka deras resursproduktion en smula.

Vissa ändringar i enhetsutbudet har också gjorts, då du numera har tillgång till luft- och sjöenheter, vilket i samband med att Steel Soldiers är i 3D ger nya taktiska möjligheter.
Vi får även stifta bekantskapen med lite nya markenheter, som konstruktionsroboten, spionen och mortartanken. Psychos har tagit över Grunts jobb som kanonmat, och förutom grunts så finns alla robotar från Z med. I sjöenhetskategorin hittar vi allt från snabba små Gunboats till Destroyers, medans i flygenhetskategorin finner vi allt från Attackhelikoptrar till Stealth Bombers!


"GET TO DA CHOPPA!"

Markfordonen har även de fått en upprustning, Light tanks har numera dubbla maskingevär, medans Kranen från det första spelet lyser ed sin frånvaro, då konstruktionsroboten fyller dennas funktion. Bland klassikerna hittar vi Jeepen, som numera ser ut som en humvee, APCn och Heavy tanken.

Bland nykomlingarna hittar vi Mortartanken, den mobila artilleripjäsen, den Mobila radar Jammern och Shockwavetanken. Alla fordon (förutom APCn), är i farozonen att bli förarlösa om det finns Sniperrobotar i närheten, då det i första spelet kunde utföras av Psychos och Jeeps m.fl.

Jag nämnde basbyggande tidigare, vilket stämmer bra. Du börjar oftast uppdragen med ditt fort och en eller flera konstruktionsrobotar.
Fortet kan numera endast producera konstruktionsrobotar, och är ensam om den möjligheten.
Du kan använda dessa robotar till att uppföra allt från Fordons och robotfabriker, till lufthangarer och lagerbyggnader.


"En bild utan explosioner och eldlossning? Meh, säkert photoshoppad!"

Du har även tillgång till en rad defensiva byggnader, allt från bunkrar där dina robotar kan ta skydd från fientlig eldgivning, till luftvärnstorn och pansarvärnstorn.

Du kan endast konstruera byggnader och försvarsverk på områden du äger, och utvecklarna har vart nogranna med att göra marken lagom ojämn så att du inte kan slänga upp 5 robotfabriker i ett och samma territorium!

Ifall du skulle tröttna på kampanjen så finns möjligheten att spela skirmish mot datorn. AIn är faktist inte för dålig för ett så gammalt spel, då den kommer att skicka enstaka robotar mot dina obevakade områden.
AIn på ens egna enheter lämnar dock en el att önska, då ifall en grupp på tre robotar vaktar ett område, och en fientlig enhet börjar skjuta på en av dina, så händer det att de två andra robotarna bara står och tittar på medans deras kamrat blir ihjälskjuten, vilket kräver en liten del micromanagment för att inte förlora enheter i onödan.

Betyg

Grafik

6/10

Jag är inte överdrivet imponerad av Steel Soldiers övergång från 2d till 3d. Föregångaren kändes mera detaljrik, och miljöerna ser för det mesta kala ut, med några vrak här och var. Även om animationerna av enheter ser smidigt ut, så är jag tyvärr tvungen att sätta ett lågt betyg. Terrängens utformning är dock relativt välgjord vilket höjer poängen en aning.

Musik
5/10

Inget speciellt här. Inte bra, inte dålig

Ljud
5/10

Samma som med musiken

Gameplay
4/10

Basbyggandet kunde ha gjorts bättre, då föregångaren var mycket roligare både i multiplayer och i singleplayer. Steel Soldiers kunde ha blivit så mycket bättre. Varje kampanjuppdrag är till 99% dig byggandes en stor nog trupp för att steamrolla allt motstånd på kartan. Resurshanteringen är iallafall smidigt utförd.

UI
6/10

Du har en minimap, en enhetsinforuta och en kombinerad händelselogg/resursstatusruta.
Helt klart godkänt.

Totalbetyg
5,2/10


Stel Soldiers är inte världens snyggaste, har inte bäst musik, eller de bästa ljudeffekterna, men ni RTSälskare lär få ut ett par timmar ur det, vare sig det gäller kampanjen eller multiplayern.

Singleplayerdemo finns att hämta hem här!



Beklagar den sena releasen på den här recensionen, men har haft fullt upp över påskhelgen!

Nästa recension kan dröja en smula då jag tänker byta genre (upptäckte att jag bara recenserat strategispel so far).

Til next we meet!


kAPo out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0