Vissa spel kan vara rätt chockerande...

Classic Arcade TMNT kan vara en CHOCKERANDE upplevelse!

Nästa Recension!

Nästa recension är på gång, har bara lite research (dvs spela det :3) att göra innan recensionen skrivs.
Utlovar den senast på lördag!


///kAPo

Hinterland! - Loota - Levla - Bygg!




Har haft det här indiespelet på mitt steamkonto ett bra tag, och tror inte att det är så känt, så jag tänkte, vafan blir nog en bra titel att recensera! Here goes!

Hinterland utvecklades av Tilted Mill Entertainment, och släpptes 30 September 2008 via Steam.

Själva spelet kan beskrivas som ett fantasy-RPG med statsbyggarelement.
Man startar varje spel med att göra sin karaktär, vilket man gör på den här skärmen:

(Ursäktar bildkvaliten)





Först väljer man sin karaktärstyp, som varierar med allt från Dvärgkrigare, till Entreprenörer och Orc shamaner!
Alla karaktärstyper har olika styrkor och svagheter, som sig bör. Dvärgkrigaren på bilden har t.ex ökad hastighet med närstridsvapen och begränsad hälsoregenerering även utanför staden, men han har nedsatt guldinkomst eller matproduktion!

När man är nöjd med sin karaktär kan man ställa in storlek på spelkartan(Spellängd) , svårighetsgrad, om kungen ska skicka uppdrag till en, om alla resurstyper skall finnas tillgängliga på kartan och ifall alla områden skall synas direkt utan behövet av utforskning.

När allt är inställt är det bara att slänga sig ut på kartan och påbörja stadsbyggandet/äventyrandet (Spelet "vinns" när alla områden på kartan är befriade från monster och dylikt) Själva laddningstiden när man ska in i själva spelet kan kännas lite väl lång, men det kan vara min dator som börjar bli gammal.

När du väl kommit igång så ser du din karaktär brevid din stads huvudbyggnad, och det kan se ungefär såhär:



Till vänster ser du alla "besökare" i din stad, som du kan rekrytera om du uppfyllt deras krav, som t.ex Necromancern som vill att du har säkrat tillgång till själar innan du kan rekrytera honom till din stad. När du rekryterar någon så får du välja ut en plats i staden där dennes byggnad anläggs. I början är det mest viktigt att rekrytera folk som på något sätt bidrar till matproduktionen,som bönder och jägare, så att du och dina undersåtar slipper svälta ihjäl.

Till höger ser du invånare i din stad som för tillfället är med i ditt äventyrargäng! Dessa kan du utrusta med saker du hittar ute i vildmarken, eller som dina hantverkare skapar i sina verkstäder (om du inte låter de sälja sina skapelser via handelsmannen för en hacka!).

Undre delen av UIt innehåller Minikartan, Stadens lagringsutrymme och ditt lagringsutrymme. Föremål flyttas enkelt mellan dessa med hjälp av musen.

När du hyrt in möjliga kandidater till din stad så är det dags att börja dra in lite pengar till stadens kassa, vilket enklas görs genom att uppsöka närmaste monsterhåla och börja spräcka skallar! Detta görs i början utan större problem själv, om du håller dig till områden med en eller två prickar på kartan (Dessa representerar svårighetsgraden!) Så det är inte en bra idé att rusa in i ett område med 3 eller högre det första du gör, då detta oftast leder till att du åker på rejält med däng!

Iställe så börjar man på enkelprickiga områden, och "levlar" sina tre stridsattributer attack, försvar och hälsa, det fungerar lite som det i Dungeon Siege, fast nerbantat rejält. När man ökat sina färdigheter tillräckligt så levlar man, vilket gör att man får väla en stridsbonus (+1 i valfri stridsattribut) och en "perk" så att säga, som kan ge allt från återhämtning utanför staden, ökad matproduktion eller öka en stridsfärdighet ytterligare.

Med jämna mellanrum återkommer man till sin stad för att inspektera nya besökare, uppgradera byggnader, lämna föremål som invånarna kan använda eller försvara mot monsterattacker, om man har det tillgängligt på den kartan man för tillfället spelar.



Ey, brushan, jag cuttar dig med min högaffel!



Det slutgiltiga målet med alla kartor är att rensa ut allt på kartan, vilket då beräknar dina slutpoäng baserat på svårighetsgrad och inställningar bl.a.


Om intresse finns så är det bara att söka på Hinterland på steam, då det kostar dryga hundralappen. Tyvärr så erbjuds ingen demo på Hinterland vilket är trist, då man antingen köper spelet och testar, eller testar inte alls.
Länk till Hinterland finns här

Hinterland på steam!

Betyg

Grafik 6/10
Indiespel har oftast sin egna unika grafikstil, vissa är en fröjd för ögat, andra, not so great så att säga.
Hinterland ligger någonstan mellan dessa, Inte Vackert, men heller inte strykfult

Ljud 7/10
Jag har hört värre ljud i spel. Helt acceptabelt

Musik 8/10
Gillade musiken i spelet, inga som helst fel med den, fast den var inte i världsklass.

Tid 10/10
Spelet tar inte så värst lång tid att spela, och att det finns en sparfunktion så kan du spela ett tag, för att sen göra något vettig ett tag och sedan komma tillbaks och köra vidare. Så du spelar hur mycket du vill, när du vill.



////kAPo

Z!




Z.........

En bokstav för många, men för de som faktist testat spelet med det enkla namnet "Z" betyder det något helt annat!
Spelet kom ut 1996, skapat av the Bitmap Brothers. Z fick höga betyg, bl.a av tidningen PC Zone som beskrev spelet

"a brilliant strategy game that is so hard Like all Bitmap Bros' games, there are loads of little touches that will amuse you, from the incompetent piss-head droids in the cut-scenes, flying you from level to level and crashing on the people flagging them in, to the voice which says, when you're struggling, 'You are so crap'. And you probably are. "Z"
Källa: Wikipedia


Ja, jag snodde kommentaren från wikipedia, u mad bro? inte? bra.

Svårighetsgraden är som PC zone skrev, hög. Första nivåerna borde dock inte vara något större problem om man lirar smart då man har likvärdiga startenheter som sin motståndare, den blåa armén. Men så fort man lämnar Ökenplaneten (nivåerna 1-4) för Vulkanplaneten så börjar AIn sakta men säkert få övertag i båda startenheter och startposition. Håller för tillfället på med en genomspelning av spelet, och har lyckats ta mig till planeten efter Vulkanplaneten (vill inte spoila ;) ), och kan säga att AIn är rätt vass, enligt mig iallafall, då den slagit mig ett par gånger, och till och med vänt matchen mot mig fastän jag delvis haft övertag!


Kunde inte hitta en bild med mer explosioner! BOOM HAHAHA!


Själva gameplayen tycker jag iallafall är (var?) nytänkande om man jämförde med andra spel runt samma tid.
Det fanns inget resurssystem, inget "samla 100 metall för att skapa enhetstyp C". Varje karta är uppdelad i olika områden, som alla kontrolleras via en flagga. Områdena innehåller för det mesta en robot eller fordonsfabrik, men vissa innehåller även radar och/eller reparationbyggnader. Kontrollerar man ett områdes flagga (man erövrar dessa genom att man låter någon av sina egna trupper ta flaggan som då byter färg till din faktions färg.
alla dessa byggnader är även förstörbara, vilket ger vissa taktiska möjligheter. Alla produktinsbyggnader arbetar också snabbare per område man håller. så varje match är jämn så länge bägge sidor innehar en lika stor del av kartan. Har en sida ett extra område så kommer de sakta men säkert att få ett övertag i och med att faktionen som har ett mindre får ut enheter långsammare, medans den som har övertag får ut sina snabbare. Spelet är även rätt "micromanagmentvänligt, då det är möjligt att sänka medium eller heavytanks med hjälp av en lighttank om man är med och reselectar tanken, då varje gång man beordrar sina enheter så avmarkeras de, vilket är en av dom få negativa sakerna med Z enligt mig.

Enhetsvariationen är inte så stor på t.ex ökenplaneten, där man endast kan konstruera kanonmaten Grunts, leksaksbilen Jeep och ärtbössan Gatling som försvarsverk. men som tur är så får man redan på nivå 2 tillgång till sin första fordonsfabrik (thats right, bara robotfabriker på första kartan i spelet! om man räknar bort fortet, som producerar sämre enheter än en Level 1 Fordonsfabrik!), från vilket man kan producera Light Tanks. Urvalet fortsätter sedan att växa allteftersom du lägger nivåer bakom dig, du går från lighttanks, till mediums och heavies, APCs och Howitzer försvarsverk! På robotfronten så får man redan på andra nivån tillgång till Level 2 Robotfabriker som kan producera Psychos, vilka råkar vara mina favoritrobotar. I jämförelse med Grunts som har ett kortdistansgevär så har dessa grabbar maskingevär som lätt kan sänka dubbelt så många grunts. I slutändan har du dock tillgång till allt från de pricksäkra Snipers till de långsamma bazookabärandes Toughs.

I slutändan så är det ändå upp till dig hur du använder dina fabriker och trupper, då de "låglevlade" enheterna produceras snabbare än de mer avancerade. Ett "game" kan vara allt från fem minuter upp till en timme eller mer beroende på hur du spelar

Varje slag börjar med och slutar med ditt fort. Det är din huvudbas så den ska du helst skydda till varje pris!
Om en enhet från det andra laget lyckas komma in i ditt fort så är det game over. Fort kan även skjutas sönder med hjälp av explosiva vapen, fast det tar längre tid. eller så kan du helt enkelt utrota alla motståndarens enheter, funkar det med. Så en bra fotnot: sprängs ditt fort innan motståndarens, är det bara att börja om på samma bana!



Så här nära hemfortet ska INTE de blåa vara! Skärpning!


Spelet innehåller även, enligt mig, riktigt sköna mellansekvenser mellan nivåerna. En annan kul sak är att om du har ett stort övertag så kommer dina robotar att peppa på dig med repliker som "Let's take the fort", "Lets go for it" och "What are you waiting for?"
Om det mot förmodan skulle vara du som ligger på fel sida så kommer du istället att höra en röst som berättar hur kass du är, och om ditt fort skulle falla så kommer dina robotar att visa sitt missnöje med kommentarer som inte är lika positiva.

Det jag tycker är synd är att Z inte fick den uppmärksamhet det förtjänade, då spelet är smått okänd för större delen av gamerscenen.


För er multiplayerrävar där ute så kan jag meddela att en kille som går under nicket "Freaknigh" håller på med en multiplayerremake av orginalspelet, mer info här: http://zod.sourceforge.net/
OBS! sidan på engelska

Eftersom spelet kom 1996 så var det vissa problem att kunna lira orginalversionen på windows xp och framåt, så det släpptes en Win95variant som samtidigt var en expansion till orginalspelet med ett antal nya nivåer.

Och med det avrundar jag den här recensionen, stavfel kan förekomma

Lämnar er med följande filmsekvens från en seger på ökenplaneten:




Betyg

Grafik: 8/10
Tänk på att spelet kom ut 1996, men jag tycker att detaljerna på exploderande
tanks o dylikt känns lite före sin tid nästan, men det kanske bara är jag.

Ljud: 9/10
I stort sett felfritt. Allt från bekräftandet av order till meddelandena man får när segern är nära
är enligt mig klockrena.

Musik: 8/10
Inga klagomål från mig här. När ens fort angrips så byts det vanligtvis lugna musiken till en hetsigare variant
vilket man nästan får ett panikanfall av.

Svårighetsgrad: 7/10
Börjar lätt, slutar grymt svårt

Multiplayer: -:-
Lirade aldrig multiplayer i orginalet så kan tyvärr inte sätta betyg på den här punkten

Slutbetyg: 8/10
Om du är ett fan av Red Alert, KKND2 och liknande spel, och aldrig testat Z, så tycker jag du
letar rätt på en spelbar version av Z95, "expansionen", som funkar på de flesta datorer med XP eller windows 7.
tror personligen inte du kommer att ångra mig. Klaga dock inte om du får problem på de två sista planeterna.


///kAPo out


P.S Skriv gärna en kommentar om hur ni tyckte recensionen var och/eller ifall ni testade Z och vad nu tyckte isåfall


Here we go.....

Då ska man väl testa på det hära bloggandet, kan bli en intressant erfarenhet!
Större delen av bloggen kommer nog att handla om klassiska och lite mindre kända spel!
Recensioner skall jag försöka mig på också! Huzzah!

So here we go!

RSS 2.0