Z!




Z.........

En bokstav för många, men för de som faktist testat spelet med det enkla namnet "Z" betyder det något helt annat!
Spelet kom ut 1996, skapat av the Bitmap Brothers. Z fick höga betyg, bl.a av tidningen PC Zone som beskrev spelet

"a brilliant strategy game that is so hard Like all Bitmap Bros' games, there are loads of little touches that will amuse you, from the incompetent piss-head droids in the cut-scenes, flying you from level to level and crashing on the people flagging them in, to the voice which says, when you're struggling, 'You are so crap'. And you probably are. "Z"
Källa: Wikipedia


Ja, jag snodde kommentaren från wikipedia, u mad bro? inte? bra.

Svårighetsgraden är som PC zone skrev, hög. Första nivåerna borde dock inte vara något större problem om man lirar smart då man har likvärdiga startenheter som sin motståndare, den blåa armén. Men så fort man lämnar Ökenplaneten (nivåerna 1-4) för Vulkanplaneten så börjar AIn sakta men säkert få övertag i båda startenheter och startposition. Håller för tillfället på med en genomspelning av spelet, och har lyckats ta mig till planeten efter Vulkanplaneten (vill inte spoila ;) ), och kan säga att AIn är rätt vass, enligt mig iallafall, då den slagit mig ett par gånger, och till och med vänt matchen mot mig fastän jag delvis haft övertag!


Kunde inte hitta en bild med mer explosioner! BOOM HAHAHA!


Själva gameplayen tycker jag iallafall är (var?) nytänkande om man jämförde med andra spel runt samma tid.
Det fanns inget resurssystem, inget "samla 100 metall för att skapa enhetstyp C". Varje karta är uppdelad i olika områden, som alla kontrolleras via en flagga. Områdena innehåller för det mesta en robot eller fordonsfabrik, men vissa innehåller även radar och/eller reparationbyggnader. Kontrollerar man ett områdes flagga (man erövrar dessa genom att man låter någon av sina egna trupper ta flaggan som då byter färg till din faktions färg.
alla dessa byggnader är även förstörbara, vilket ger vissa taktiska möjligheter. Alla produktinsbyggnader arbetar också snabbare per område man håller. så varje match är jämn så länge bägge sidor innehar en lika stor del av kartan. Har en sida ett extra område så kommer de sakta men säkert att få ett övertag i och med att faktionen som har ett mindre får ut enheter långsammare, medans den som har övertag får ut sina snabbare. Spelet är även rätt "micromanagmentvänligt, då det är möjligt att sänka medium eller heavytanks med hjälp av en lighttank om man är med och reselectar tanken, då varje gång man beordrar sina enheter så avmarkeras de, vilket är en av dom få negativa sakerna med Z enligt mig.

Enhetsvariationen är inte så stor på t.ex ökenplaneten, där man endast kan konstruera kanonmaten Grunts, leksaksbilen Jeep och ärtbössan Gatling som försvarsverk. men som tur är så får man redan på nivå 2 tillgång till sin första fordonsfabrik (thats right, bara robotfabriker på första kartan i spelet! om man räknar bort fortet, som producerar sämre enheter än en Level 1 Fordonsfabrik!), från vilket man kan producera Light Tanks. Urvalet fortsätter sedan att växa allteftersom du lägger nivåer bakom dig, du går från lighttanks, till mediums och heavies, APCs och Howitzer försvarsverk! På robotfronten så får man redan på andra nivån tillgång till Level 2 Robotfabriker som kan producera Psychos, vilka råkar vara mina favoritrobotar. I jämförelse med Grunts som har ett kortdistansgevär så har dessa grabbar maskingevär som lätt kan sänka dubbelt så många grunts. I slutändan har du dock tillgång till allt från de pricksäkra Snipers till de långsamma bazookabärandes Toughs.

I slutändan så är det ändå upp till dig hur du använder dina fabriker och trupper, då de "låglevlade" enheterna produceras snabbare än de mer avancerade. Ett "game" kan vara allt från fem minuter upp till en timme eller mer beroende på hur du spelar

Varje slag börjar med och slutar med ditt fort. Det är din huvudbas så den ska du helst skydda till varje pris!
Om en enhet från det andra laget lyckas komma in i ditt fort så är det game over. Fort kan även skjutas sönder med hjälp av explosiva vapen, fast det tar längre tid. eller så kan du helt enkelt utrota alla motståndarens enheter, funkar det med. Så en bra fotnot: sprängs ditt fort innan motståndarens, är det bara att börja om på samma bana!



Så här nära hemfortet ska INTE de blåa vara! Skärpning!


Spelet innehåller även, enligt mig, riktigt sköna mellansekvenser mellan nivåerna. En annan kul sak är att om du har ett stort övertag så kommer dina robotar att peppa på dig med repliker som "Let's take the fort", "Lets go for it" och "What are you waiting for?"
Om det mot förmodan skulle vara du som ligger på fel sida så kommer du istället att höra en röst som berättar hur kass du är, och om ditt fort skulle falla så kommer dina robotar att visa sitt missnöje med kommentarer som inte är lika positiva.

Det jag tycker är synd är att Z inte fick den uppmärksamhet det förtjänade, då spelet är smått okänd för större delen av gamerscenen.


För er multiplayerrävar där ute så kan jag meddela att en kille som går under nicket "Freaknigh" håller på med en multiplayerremake av orginalspelet, mer info här: http://zod.sourceforge.net/
OBS! sidan på engelska

Eftersom spelet kom 1996 så var det vissa problem att kunna lira orginalversionen på windows xp och framåt, så det släpptes en Win95variant som samtidigt var en expansion till orginalspelet med ett antal nya nivåer.

Och med det avrundar jag den här recensionen, stavfel kan förekomma

Lämnar er med följande filmsekvens från en seger på ökenplaneten:




Betyg

Grafik: 8/10
Tänk på att spelet kom ut 1996, men jag tycker att detaljerna på exploderande
tanks o dylikt känns lite före sin tid nästan, men det kanske bara är jag.

Ljud: 9/10
I stort sett felfritt. Allt från bekräftandet av order till meddelandena man får när segern är nära
är enligt mig klockrena.

Musik: 8/10
Inga klagomål från mig här. När ens fort angrips så byts det vanligtvis lugna musiken till en hetsigare variant
vilket man nästan får ett panikanfall av.

Svårighetsgrad: 7/10
Börjar lätt, slutar grymt svårt

Multiplayer: -:-
Lirade aldrig multiplayer i orginalet så kan tyvärr inte sätta betyg på den här punkten

Slutbetyg: 8/10
Om du är ett fan av Red Alert, KKND2 och liknande spel, och aldrig testat Z, så tycker jag du
letar rätt på en spelbar version av Z95, "expansionen", som funkar på de flesta datorer med XP eller windows 7.
tror personligen inte du kommer att ångra mig. Klaga dock inte om du får problem på de två sista planeterna.


///kAPo out


P.S Skriv gärna en kommentar om hur ni tyckte recensionen var och/eller ifall ni testade Z och vad nu tyckte isåfall


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0